0

علت کم تحرکی اسپرم مردان | علائم و علل آن

تینا طب

نوشته شده توسط

08

شهریور

بخش بالایی از مشکلاتی که درناباروری رخ می دهد کمبود اسپرم مردان و پایین بودن میزان حجم منی و کافی نبودن کیفیت اسپرم برای باروری است. تعداد کم اسپرم وضعیتی است که بسیاری از مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. مردان مبتلا به این بیماری که از تعداد کم اسپرم خود آگاه نیستند، زیرا به طور معمول آزمایش نمی شوند و علائم مشخص ندارند.

اکثر مردان تنها زمانی از تعداد اسپرم خود مطلع می شوند که برای باردار شدن به مشکل برمی خورند. در حالی که بسیاری از مردان با تعداد اسپرم پایین ممکن است در نتیجه برخی حمایت های پزشکی صاحب فرزند شوند، در برخی موارد این مشکل ممکن است نشانه ای از مشکل بزرگتر مربوط به سیستم تولید مثل باشد.

فهرست مطالب

کمبود اسپرم مردان

یک مرد باید به طور متوسط ​​15 میلیون یا بیشتر سلول اسپرم در هر میلی لیتر داشته باشد. در مجموع باید حداقل 30 میلیون اسپرم در مایع منی وجود داشته باشد. از این مقدار فقط چند صد عدد برای لقاح وارد لوله های فالوپ می شوند.

امروزه کمبود اسپرم یک مشکل پزشکی است که به سرعت در حال افزایش است. نه تنها تعداد، بلکه تحرک و شکل اسپرم نیز برای بارداری مهم است. وجود کمتر از 15 میلیون اسپرم را الیگواسپرمی و فقدان اسپرم را آزواسپرمی می نامند.

علائم کمبود اسپرم چیست؟

علائمی که نشان دهنده تعداد کم اسپرم مردان هستند چندان واضح نیستند و اولین عاملی که نشان دهنده مشکل احتمالی کیفیت یا کمیت اسپرم است، مشکل در باردار شدن است. با این حال، برخی از مردان ممکن است مشکلاتی را در رابطه با میل جنسی، عملکرد جنسی یا توانایی آنها برای حفظ نعوظ تجربه کنند.
نبود اسپرم به دلیل مشکلات هورمونی، غده هیپوفیز در مغز تحت تأثیر قرار می گیرد و علائمی مانند خستگی و کاهش میل جنسی ممکن است بروز کند. این علائم ممکن است پزشکان را به انجام آزمایش های هورمونی، یعنی اندازه گیری سطح هورمون های مردانه و سایر هورمون هایی که باعث کاهش تعداد اسپرم می شوند، سوق دهد.
اگر مشکلاتی مانند مشکلات نعوظ یا انزال ، میل جنسی کم، درد در بیضه ها، سفتی قابل لمس، ناراحتی یا تورم در بیضه ها دارید . برای اهداف کنترل باید با متخصص اورولوژی/آندرولوژی مشورت شود.

چه عواملی تعداد اسپرم را کاهش می دهد؟

عوامل خطری که می توانند تعداد اسپرم مردان را کاهش دهند به شرح زیر است:
چاقی : چاقی که به سرعت در حال گسترش است، حالت اضافه وزن است که با شاخص توده بدنی بالا و چربی بدن همراه است. چاقی با کاهش سطح هورمون های مردانه مسئول تولید اسپرم به سلامت اسپرم آسیب می رساند.
سیگار کشیدن : ثابت شده است که سیگار باعث کاهش باروری در مردان می شود. این می تواند بر حجم اسپرم، تعداد اسپرم و تحرک اسپرم، توانایی شما تأثیر بگذارد. سیگار کشیدن همچنین روش های کمک باروری مانند IVF را کمتر موفق می کند.
الکل : مصرف مزمن الکل با ناباروری مرتبط است. الکل باعث ناتوانی جنسی و کاهش کیفیت اسپرم می شود.
دما : بیضه های مرد برای تولید اسپرم کافی و سالم باید نسبت به سایر قسمت های بدنش خنک تر بماند. بنابراین کیسه بیضه که به کیسه بیضه معروف است از یکپارچگی بدن فاصله دارد. عواملی مانند جکوزی، سونا، حمام ترکی، لباس حرارتی، شلوار تنگ. می تواند با افزایش دمای بیضه ها تعداد اسپرم ها را کاهش دهد.
سموم محیطی : عوامل زیادی مانند مواد شیمیایی، لوازم آرایشی، آلودگی هوا، برای افزایش میزان سمی که فرد در معرض آن قرار می گیرد. سموم انباشته شده در بدن می توانند مشکلات پزشکی زیادی به خصوص سلامت اسپرم ایجاد کنند.
ممکن است برای شما جالب باشد :

یک مرد سالم باید چند اسپرم داشته باشد؟

این سوالات رایج ترین سوالات در درمان IVF هستند. سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌هایی را برای مطالعات آندرولوژی در فواصل منظم و مطابق با این دستورالعمل‌ها منتشر می‌کند.

تعداد اسپرم مردان 15 میلیون و کل نمونه منی 40 میلیون است. تعداد اسپرم توسط افرادی که فرزندان کمتر از این تعداد دارند استفاده می شود. اما نباید فراموش کرد که برای بچه دار شدن نه تنها تعداد زیاد اسپرم لازم است، بلکه کافی نیست.

به عبارت دیگر حرکت و حرکت اسپرم به اندازه تعداد آن مهم است. به عنوان مثال، اگر 100 میلیون اسپرم در مایع منی وجود داشته باشد و تنها 30 درصد اسپرم فعال و 60 درصد از 50 میلیون اسپرم فعال باشد، شانس بچه دار شدن یکسان نیست.

همچنین بسیار مهم است که برخی از این اسپرم های متحرک شکل طبیعی داشته باشند. معمولا بیماران ما خیلی تعجب می کنند، اما اگر از هر 100 اسپرم 4 اسپرم طبیعی باشد، می توانیم نتایج را طبیعی بپذیریم. این یعنی: 95 اسپرم از 100% تولید شده در حین تولید می تواند به اشتباه بسته بندی شود. در سال های اخیر یکی از این پارامترها برای کنترل میزان آسیب به ماده ژنتیکی (DNA) حامل اسپرم اضافه شده است.

به دلیل کدام بیماری ها کیفیت اسپرم کاهش می یابد؟


واریکوسل : یکی از شایع ترین علل ناباروری مردان واریکوسل است. سطح هورمون مردانه، هورمون جنسی اولیه مردانه، در مردان مبتلا به واریکوسل کمتر است. کاهش هورمون مردانه نه تنها بر میل جنسی و توانایی حفظ نعوظ تأثیر منفی می گذارد، بلکه می تواند تولید طبیعی اسپرم را نیز کاهش دهد.
مشکلات ساختاری : مشکلات ساختاری مهم شامل بیضه های نزول نکرده، مشکلات مجرای اسپرم و انسداد در لوله های حامل اسپرم است.
عفونت ها : عفونت ها، به ویژه التهاب ناشی از اپیدیدیمیت یا اورکیت، می تواند بر تولید و تعداد اسپرم تأثیر بگذارد.
بیماری های خود ایمنی: در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن به بدن حمله می کند. ممکن است اسپرم را به عنوان یک ماده خارجی اشتباه تشخیص دهد و با کاهش تعداد اسپرم، تمایل دارد از بدن خارج شود.
بیماری سلیاک: بیماری سلیاک که به عنوان حساسیت به گلوتن تعریف می شود، در برخی موارد خطر مواجهه با تعداد کم اسپرم را افزایش می دهد.
سرطان : تومورهایی که بر بیضه ها یا سایر قسمت های دستگاه تناسلی مردان تأثیر می گذارند می توانند تأثیر مستقیمی بر ناباروری داشته باشند. علاوه بر این، شیمی درمانی و پرتودرمانی مورد استفاده در درمان سرطان می تواند باعث انسداد مجاری اسپرم و زخم شود.
عدم تعادل هورمونی: هورمون ها باعث تولید اسپرم می شوند. عدم تعادل در هر هورمونی در بدن؛ می تواند سیگنال های هورمونی بین مغز، هیپوفیز و بیضه ها را متوقف کند.

تست اسپرم (اسپرمیوگرافی، تست منی) چیست؟

تست اسپرم (اسپرمیوگرافی، تست مایع منی)؛ این آزمایشی است که تعداد، حرکت، مورفولوژی (ساختار اسپرم) و بسیاری از ویژگی های دیگر سلول های اسپرم (اسپرماتوزوا) را ارزیابی می کند.

به سلول های اسپرم در زبان پزشکی «اسپرماتوزوا» می گویند . نمونه اسپرم توسط متخصص آندرولوژی زیر میکروسکوپ در آزمایشگاه به طور دقیق ارزیابی می شود. کاهش تعداد سلول های اسپرم (اسپرم) در نمونه منی ، تحرک سلول های اسپرم و سرعت اسپرم ، ساختار سر، گردن و دم سلول اسپرم (مورفولوژی اسپرم) با انجام یک آزمایش ارزیابی می شود.

منی چیست؟

مایع چسبناک و چسبناکی که حاوی سلول‌های اسپرم است که به نام اسپرم‌ها نیز شناخته می‌شود و ترشحات تولید شده از غدد در بیضه‌ها منی نامیده می‌شود.

تحرک چیست؟

تحرک به معنای “حرکت” است و در آزمایش مایع منی، تحرک اسپرم که به عنوان تحرک اسپرم نیز شناخته می شود، به طور دقیق ارزیابی می شود. اسپرم متحرک ; به معنی اسپرم متحرک ; با این حال، تحرک اسپرم نیز در نتایج آزمایش اسپرم ارزیابی می شود.

آگلوتیناسیون چیست؟


معنی لغت آگلوتیناسیون «چسبندگی» است. یکی از ویژگی هایی که در تست اسپرم بررسی می شود ، سطح آگلوتیناسیون (چسبندگی) اسپرم است . در نتایج آزمایش اسپرم، آگلوتیناسیون اسپرم بین 0-3 درجه بندی می شود. چسبندگی بیش از حد اسپرم یک وضعیت غیر طبیعی در نظر گرفته می شود. به خصوص در موارد عفونت در بیضه ها و/یا غدد، میزان آگلوتیناسیون اسپرم افزایش می یابد . اگر درجه آگلوتیناسیون اسپرم بالا باشد باید بررسی شود که آیا عفونت در مرد وجود دارد یا خیر و در صورت وجود عفونت باید درمان شود.

روانگرایی چیست؟


مایع شدن به معنای روان شدن است. نمونه مایع منی زمانی که برای اولین بار داده می شود مایع چسبناکی است، با گذشت زمان شروع به مایع شدن می کند. در نتایج آزمایش اسپرم، زمان مایع شدن مایع منی بررسی می شود و به آن زمان مایع سازی می گویند . در برخی موارد عفونت، زمان مایع شدن اسپرم طولانی می شود. به همین دلیل زمان مایع شدن مایع منی به ویژه در آزمایش مایع منی بررسی می شود.

تحرک چیست؟

تحرک به معنای “حرکت” است و در آزمایش مایع منی، تحرک اسپرم که به عنوان تحرک اسپرم نیزشناخته می شود ، به طور دقیق ارزیابی می شود. اسپرم متحرک ; به معنی اسپرم متحرک ; با این حال، تحرک اسپرم نیز در نتایج آزمایش اسپرم ارزیابی می شود.

میزان تحرک اسپرم؛ با تقسیم تعداد اسپرم متحرک (حرکت پیشرونده) بر تعداد کل اسپرم محاسبه می شود و به صورت درصد در گزارش های آزمایش اسپرم آورده می شود.

تحرک اسپرم بر اساس تحرک سلول های اسپرم و سرعت اسپرم در 4 درجه مختلف طبقه بندی می شود.

  • درجه 1: اسپرم بی تحرک، بی حرکت
  • درجه 2: اسپرم متحرک بدون حرکت رو به جلو اما متحرک در محل
  • درجه 3: اسپرم متحرک آهسته پیشرونده
  • درجه 4: اسپرم متحرک رو به جلو

سلول های اسپرم درجه 3 و 4 در محاسبه در هنگام ارزیابی درصد اسپرم های متحرک پیش رونده لحاظ می شوند. هنگام ارزیابی درصد کل اسپرم متحرک، سلول های اسپرم درجه 2-3-4 در محاسبه لحاظ می شوند.

تحرک و سرعت اسپرم کم اسپرم استنواسپرمی نامیده می شود . میزان کم اسپرم یا عدم فعالیت اسپرم یکی از عوامل مهم ناباروری در نظر گرفته می شود. زیرا؛ برای اینکه حاملگی اتفاق بیفتد، اسپرم با تحرک پیشرفته از سلول های اسپرمی که با آمیزش جنسی به داخل واژن ریخته می شود باید از طریق رحم به لوله ها برود و تخمک را در آنجا بارور کند. از آنجایی که اسپرم های بی حرکت یا اسپرم های متحرک نمی توانند به لوله ها برسند، نمی توانند تخمک را بارور کنند. زیرا؛ سرعت اسپرم و تحرک پیشرفته اسپرم نقش مهمی در روند بارداری دارند.

کاهش حرکت سلول های اسپرم به سمت جلو، کاهش سرعت اسپرم و عدم تحرک اسپرم (اسپرم بی حرکت).

اختلال در عملکرد سلول های بیضه
عفونت های دستگاه تناسلی مردانه
انسداد در مجاری اسپرم
واریکوسل
می تواند باعث پرهیز طولانی مدت شود.

چگونه تعداد اسپرم را افزایش دهیم؟


بسته به دلایل کمبود اسپرم مردانه، کاربردهای مختلفی برای افزایش تعداد اسپرم وجود دارد. در صورت وجود عوارضی مانند سرطان، عفونت یا انسداد بیضه، ابتدا باید درمان هایی با هدف درمان بیماری انجام شود. سپس باید مداخلاتی برای افزایش تعداد اسپرم انجام شود.

بهترین درمان برای تعداد کم اسپرم و همچنین شرایط پزشکی، بهبود سبک زندگی شما است. مردانی که قصد بچه دار شدن دارند باید سلامت شخصی خود را با یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و اجتناب از عادات مضر مدیریت کنند. اتخاذ یک سبک زندگی سالم همچنین اثرات مثبتی بر عدم تعادل هورمونی دارد که منجر به کمبود اسپرم می شود.

تعداد کم اسپرم را می توان الیگواسپرمی نیز نامید. عدم وجود سلول های اسپرم آزواسپرمی نامیده می شود. اگر مردان کمتر از 15 میلیون سلول اسپرم در هر میلی لیتر دارند، ممکن است تعداد اسپرم شما کم باشد.

راه حل برای ناباروری مردان

ناباروری یکی از مشکلات زناشویی است به همین دلیل ارزیابی زوجین با هم مناسبترین راه برای شروع تحلیل ناباروری زوجین است. مانند حساسیت در ارزیابی زن، معاینه مرد توسط متخصص اورولوژی در صورت ناباروری نیز مهم است. با این حال، تقریباً در هر زوجی که برای بچه دار شدن مشکل دارند، می بینیم که خانم ها درب دکتر زنان و زایمان را می زنند.

 در نظر گرفته می شود که ممکن است در مردان نیز مشکلی وجود داشته باشد. معاینه اسپرم و معاینه مرد تقریباً همیشه به تعویق می افتد. در دنیای امروز که درمان های لقاح آزمایشگاهی در حال افزایش است، این تصور وجود دارد که کافی است بررسی شود که آیا مرد اسپرم دارد یا خیر. اما اگر مردان مشکلات باروری دارند، باید مانند زنان مورد ارزیابی قرار گیرند و علل و مشکلات احتمالی سلامتی بررسی و آشکار شوند. ارزیابی یک پزشک متخصص در مورد مرد شاید امکان بچه دار شدن طبیعی را برای زوجین فراهم کند یا شانس موفقیت زوج را در برنامه های IVF افزایش دهد.

ناتوانی در بچه دار شدن در پزشکی ناباروری که به میزان 1 درصد مواجه می شود. در مردانی که مشکلات ناباروری دارند، آزواسپرمی (آزواسپرمی تلفظ می شود)، یعنی عدم وجود اسپرم در مایع منی، در 15-10 درصد مشاهده می شود.

مهم ترین عوامل موفقیت در کاربردهای IVF، انتخاب بهترین اسپرم و ترکیب آنها با تخمک بالغ است. به عبارت دیگر، کیفیت اسپرم و تخمک به نام «گامت» و کیفیت جنینی که از ترکیب آنها تشکیل می‌شود، تأثیر مثبتی بر شکل‌گیری بارداری دارد. 

مردان نابارور

برخی از سوالات در پزشکی وجود دارد که تاکنون پاسخی برای آنها داده نشده است. یکی از آنها این است که آیا مردانی که با روش های کمک باروری فرزند دارند، در آینده دچار مشکلات ناباروری خواهند شد؟ این شامل اطلاعاتی در مورد بیماری های ژنتیکی است که امروزه می شناسیم، که ممکن است در آینده باعث مشکلات ناباروری در پسران مردانی شود که مشکل بچه دار شدن دارند.

مردان چاق و سلامت باروری

من هر از گاهی اشاره می کنم که مکانیسم تولید اسپرم موتوری است که می خواهد سخت و سریع کار کند و اگر به خوبی از خود مراقبت نکنید، کیفیت اسپرم و سلامت باروری آسیب می بیند. 

اسپرمیوگرام (تجزیه و تحلیل اسپرم) چیست؟

اسپرمیوگرام نامی است که به آزمایشی برای ارزیابی کیفیت اسپرم، یعنی تعداد، حرکت و ویژگی‌های ساختاری داده می‌شود. به آن آنالیز منی یا آنالیز اسپرم نیز می گویند.

آنالیز مایع منی یکی از آزمایشاتی است که امروزه در ارزیابی ناباروری مردان مورد استفاده قرار می گیرد. در تجزیه و تحلیل مایع منی، تعداد اسپرم‌ها در مایع منی، حرکت آن‌ها و اینکه آیا از نظر ساختاری طبیعی هستند را بررسی می‌کنیم و همچنین ویژگی‌های فیزیکی مانند مقدار مایع، pH، رنگ و بو را ارزیابی می‌کنیم.

وضعیتی به نام عدم وجود اسپرم در مایع منی تقریباً در 15 درصد از زوج هایی که به دلیل عامل مردانه مشکل بچه دار شدن دارند دیده می شود. در این مقاله موفقیت یافتن اسپرم در دومین عمل Micro-TESE در مردان آزواسپرمی با اولین شکست Micro-TESE و یافته های بالینی موثر بر آن بررسی شد.

رابطه جنسی در درمان ناباروری

رابطه جنسی می تواند به ویژه هنگام تلاش برای تشکیل خانواده هیجان انگیز باشد. شما و شریک زندگی تان می توانید از زمان با هم بودن خود لذت ببرید، روابط خود را به عنوان یک زوج توسعه دهید و از آشنایی جنسی با شریک زندگی خود لذت ببرید.

کیفیت اسپرم چگونه تعیین می شود؟

تعریف مورفولوژی اسپرم به ساختار سلول های اسپرم اشاره دارد. مورفولوژی (ساختار) اسپرم کیفیت تولید اسپرم را نشان می دهد.

سلول اسپرم از 3 ناحیه اصلی تشکیل شده است: سر، گردن و دم. ناهنجاری در هر یک از این مناطق به عنوان اختلال ریخت شناسی اسپرم تعریف می شود . در آزمایش اسپرم، ناهنجاری‌ها در نواحی سر، گردن و دم بررسی می‌شوند و درصد مورفولوژی غیرطبیعی اسپرم در گزارش آنالیز منی به تفصیل آمده است.

اختلال مورفولوژی اسپرم (ساختار اسپرم) تراتوزواسپرمی نامیده می شود . طبق معیارهای تست کروگر ، مقادیر طبیعی مورفولوژی اسپرم باید حداقل 4 درصد باشد. اگر درصد مورفولوژی طبیعی اسپرم کمتر از 4 درصد باشد، خطر ناباروری مردان افزایش می یابد. اسپرم غیر طبیعیبسته به ساختار آن، ظرفیت اسپرم برای بارور کردن تخمک کاهش می یابد و احتمال بارداری کاهش می یابد.

پارامترهای تعیین کننده کیفیت اسپرم ; تعداد اسپرم، غلظت اسپرم (تراکم)، حرکت اسپرم (حرکت اسپرم)، ساختار اسپرم (مورفولوژی). در نتایج آزمایش اسپرمیوگرام ، اگر این پارامترها نرمال باشند، کیفیت اسپرم را خوب نشان می دهد. طبق معیارهای تست کروگر ، غلظت اسپرم بالای 15 میلیون، درصد اسپرم متحرک پیشرفته بیش از 32 درصد و مورفولوژی طبیعی اسپرم بیش از 4 درصد نشان دهنده کیفیت خوب اسپرم است. در نتیجه، کیفیت اسپرم با تجزیه و تحلیل مایع منی درک می شود.

مقادیر نرمال تست اسپرمیوگرام چیست؟

مقادیر نرمال اسپرمیوگرام – مقادیر نرمال تست کروگر

پارامتر  WHO 1999 WHO 2010   
حجم2.0ml1.5ml
ph
تعداد اسپرم در هر میلی لیتر≥20 میلیون در میلی لیتر≥15 میلیون در میلی لیتر
تعداد کل اسپرم≥40 میلیون در میلی لیتر≥39 میلیون در میلی لیتر
تحرک (حرکت)50٪ (a+b)40% (PR+NP*) 32% PR
شکل (مورفولوژی)≥14%≥4%***
اسپرم زنده ≥%50 ≥58
8.لکوسیتلکوسیت≤1 میلیون در میلی لیتر

در آزمایش اسپرم؛ پارامترهای اسپرم بر اساس معیارهای تست کروگر ارزیابی می شوند . آنچه باید در مورد آزمایش اسپرم دانست این است که این آزمایش یک آزمایش کیفیت اسپرم نیست. در نتایج آزمایش اسپرم ، حجم مایع منی، تعداد و تراکم سلول‌های اسپرم، حرکت سلول‌های اسپرم، ساختار سلول‌های اسپرم به تفصیل ارزیابی و گزارش می‌شود. مقادیر حد مورد استفاده در تفسیر نتایج تست اسپرمیوگرافی برای هر پارامتر به طور جداگانه گزارش می شود. تعداد طبیعی اسپرم بر اساس غلظت و تعداد کل اسپرم ارزیابی می شود.

اگر همه نتایج در آزمایش اسپرم طبیعی باشد، به آن نورموسپرمی می گویند.

کاهش جزئی در تعداد اسپرم، حرکت اسپرم و مورفولوژی اسپرم مشکلات جدی برای روند بارداری ایجاد نمی کند. با این حال، اگر ناهنجاری های قابل توجهی در پارامترهای اسپرم در نتیجه آزمایش مایع منی تشخیص داده شود، باید آزمایش های اضافی انجام شود. زیرا اگر در این آزمایشات تکمیلی مشکلی تشخیص داده شود، در برخی موارد با درمان می توان این مشکلات را برطرف کرد.

در نتیجه آزمایش اسپرمیوگرام، در صورت وجود نقص در یک مقدار، خطر ناباروری مردان 2 تا 3 برابر، در صورت نقص در دو مقدار، 4 تا 6 برابر، در صورت نقص در سه برابر افزایش می یابد. مقادیر، 15 برابر افزایش می یابد.

چرا تست اسپرم انجام می شود؟

اگر با وجود رابطه جنسی منظم و محافظت نشده به مدت یک سال بارداری اتفاق نیفتد، اولین آزمایش برای بررسی علل ناباروری مردان ، آزمایش اسپرم است. ناهنجاری در تعداد اسپرم ، حرکت اسپرم و مورفولوژی اسپرم در مردان باعث ناباروری می شود.

در زوج‌هایی که نتایج آزمایش اسپرم غیرطبیعی است، روش درمانی انتخابی برای بارداری با توجه به نتایج این آزمایش تعیین می‌شود. در حالی که درمان واکسیناسیون را می توان در زوج هایی با اختلالات خفیف در پارامترهای اسپرم اعمال کرد. در اختلالات بسیار جدی اسپرم، ممکن است به درمان های پیشرفته مانند لقاح آزمایشگاهی نیاز باشد. در نتیجه آزمایش اسپرماین برای تعیین اینکه آیا مشکل ناباروری مردانه وجود دارد یا خیر و تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش درمانی باید اعمال شود انجام می شود.

قبل از آزمایش اسپرم چه کارهایی باید انجام داد؟

قبل از انجام آزمایش اسپرم، باید 2-4 روز پرهیز جنسی انجام شود. به غیر از این، هیچ چیز اضافی برای انجام دادن وجود ندارد. اگر آزمایش اسپرم بدون پرهیز جنسی انجام شود، ممکن است نتایج پایینی به خصوص در تعداد اسپرم مشاهده شود. از سوی دیگر، اگر مدت پرهیز جنسی بیش از 2 تا 4 روز باشد ، ممکن است تعداد سلول های اسپرم غیرطبیعی و مرده زیاد باشد. قبل از انجام تست اسپرمیوگرام باید در طول مدت پرهیز جنسی دقت شود تا نتایج اسپرم اشتباه نباشد .

پرهیز جنسی چیست؟

پرهیز جنسی عبارت است از عدم انزال از طریق هر گونه رابطه جنسی و خودارضایی در مدت زمان معین.

تست اسپرم (اسپرمیوگرافی) چگونه انجام می شود؟


پس از مایع شدن نمونه مایع منی، مراحلی را طی می کند. تعداد سلول های اسپرم و تراکم سلول های اسپرم زیر میکروسکوپ ارزیابی می شود. اسپرم های متحرک و غیر متحرک شمارش می شوند، اسپرم های متحرک بر اساس سرعت اسپرم درجه بندی می شوند و درجات تحرک اسپرم به طور جداگانه در نتیجه آزمایش اسپرم گزارش می شود. به منظور بررسی مورفولوژی اسپرم، قسمت‌های سر، گردن و دم سلول‌های اسپرم بررسی شده و درصد اسپرم‌های غیرطبیعی گزارش می‌شود.

آیا آزمایش اسپرم با معده خالی انجام می شود؟


آزمایش اسپرم را می توان با معده خالی یا با غذا انجام داد. قبل از انجام آزمایش اسپرم نیازی به ناشتا نیست.

آزمایش اسپرم چگونه انجام می شود؟


آزمایش اسپرم از طریق خودارضایی انجام می شود. خودارضایی باید بدون استفاده از روان کننده، صابون یا محصول مشابه انجام شود. کل نمونه منی باید با دقت به ظرف استریل منتقل شود.

برای آزمایش مایع منی، اتاق زایمان اسپرم باید به گونه ای تنظیم شود که حریم خصوصی بیمار رعایت شود. در اتاق تست اسپرم ، امکانات لازم برای استحمام بیماران پس از عمل فراهم شده است.

می توان آزمایش اسپرم خانگی انجام داد. البته نمونه منی باید در اسرع وقت به مرکز برده شود.

آزمایش اسپرم در کدام بخش انجام می شود؟


آزمایش اسپرم در بسیاری از آزمایشگاه ها و مراکز کشورمان انجام می شود. با این حال؛ در نتایج آزمایشات اسپرم انجام شده در مراکزی که تجربه و تجهیزات کافی ندارند، می توان با تعداد زیادی خطا مواجه شد. به همین دلیل آزمایش اسپرم باید در مرکز دارای آزمایشگاه آندرولوژی انجام شود.

نتیجه آزمایش اسپرم چه زمانی منتشر می شود؟


نتیجه آزمایش اسپرم مردان در همان روز مشخص می شود. کسانی که آزمایش اسپرم انجام می دهند می توانند بدون منتظر ماندن برای نتیجه، روز عمل را انجام دهند.

قیمت تست اسپرم 2023

اگرچه قیمت آزمایش اسپرم در سال 2023 در مراکز مختلف متفاوت است، باید به مرکزی که برای تست اسپرم انتخاب می شود توجه شود، قبل از قیمت تست اسپرم باید این سوال را مطرح کرد که آیا این مرکز آزمایشگاه آندرولوژی است یا خیر . انجام آزمایش اسپرمیوگرافی اشتباه در مرکزی که قیمت آزمایش مایع منی مقرون به صرفه است اما بدون متخصص آندرولوژی ممکن است منجر به درمان های غیر ضروری شود.

چگونه باید برای آنالیز مایع منی نمونه داد؟


به طور کلی برای جمع آوری نمونه منی باید مایع منی را در ظرف استریل دهان گشاد با خودارضایی جمع آوری کرد. نمونه منی را می توان با آمیزش با همسر با کاندوم مخصوص کسانی که نمی توانند از طریق خودارضایی نمونه بگیرند. به طور کلی، نمونه ها باید در اتاق های مخصوص رزرو شده در بیمارستان داده شوند و بلافاصله به آزمایشگاه تحویل داده شوند. با این حال، از کسانی که نمی توانند در محیط بیمارستان نمونه بگیرند، خواسته می شود که نمونه ها را در دمای بدن نگه دارند و در مدت تقریباً 30 دقیقه به آزمایشگاه تحویل دهند. کاندوم هایی که در طول خودارضایی استفاده می شوند، مانند روان کننده ها یا صابون، نباید حاوی اسپرم کش باشند. قبل از دادن نمونه برای آنالیز مایع منی، لازم است 2 تا 4 روز رابطه جنسی یا انزال نداشته باشید.

داروها و مکمل های بهبود تعداد و کیفیت اسپرم

درمان‌هایی که برای زوج‌هایی که نمی‌توانند بچه دار شوند، به کار می‌رود به اولین دوره‌های تاریخ بازمی‌گردد. حتی در ابتدایی‌ترین جوامع نیز برای درمان ناباروری از مخلوط‌های گیاهی، مداخلات جراحی و حتی جادو استفاده می‌شد و از این طریق برای زوج‌هایی که نمی‌توانستند بچه دار شوند، به دنبال راه‌حل‌هایی بودند.

حتی امروزه، بسیاری از زوج هایی که مشکل ناباروری دارند، مکرراً از مکمل های گیاهی استفاده می کنند و سعی می کنند از این طریق بچه دار شوند. اگرچه مشاهده شده است که مردان مبتلا به مشکلات ناباروری با مصرف برخی مکمل‌های غذایی می‌توانند اسپرم با کیفیت‌تری داشته باشند.

نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد که از هر چهار زوج یک زوج نمی توانند به طور طبیعی بچه دار شوند. تقریباً نیمی از این زوج ها دارای نقص در تعداد یا کیفیت اسپرم مردان هستند.

اگرچه طیف گسترده ای از مکمل ها و داروهای گیاهی برای بهبود تعداد و کیفیت اسپرم در این مردان تولید شده است، اما به وضوح مشخص نشده است که کدام یک از این مکمل ها می تواند اسپرم را بهبود بخشد.

محققان موادی را فهرست کردند که با بهبود تعداد و کیفیت اسپرم در مردان، احتمال بچه دار شدن را به روش های طبیعی افزایش می دهد و به این نتیجه رسیدند که استفاده از مواد زیر ممکن است برای زوج هایی که مشکلات ناباروری مردانه دارند مفید باشد:

کوآنزیم Q10 : کوآنزیم Q10 که یک مکمل غذایی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند و به طور کلی برای پیشگیری از بیماری های قلبی مختلف استفاده می شود، برای افزایش تعداد، تحرک و مورفولوژی اسپرم ها یافت شده است. با این حال، محققان تاکید کردند که اعتبار شواهد موجود پایین است.


ال کارنیتین : ال کارنیتین یک آمینو اسید است که به بدن برای سوزاندن چربی برای انرژی کمک می کند و همچنین به سلول های اسپرم انرژی می دهد تا بتوانند حرکت کنند. در بسیاری از مطالعات، مشاهده شده است که افرادی که از ال کارنیتین استفاده می کنند، تعداد و تحرک اسپرم بهبود یافته است، اما هیچ بهبودی در مورفولوژی (شکل) اسپرم وجود ندارد.


هورمون محرک فولیکول : از غده هیپوفیز ترشح می شود و تولید سلول های تخمک زن را کنترل می کند. از آنجایی که هورمون FSH بیضه ها را تحریک می کند و تولید اسپرم را فراهم می کند، مکمل های غذایی زیادی حاوی این هورمون تولید شده است. اگرچه مشخص شده است که آماده‌سازی‌های حاوی FSH کیفیت اسپرم را بهبود می‌بخشد و میزان بارداری بالایی را فراهم می‌کند، باید توجه داشت که سطح شواهد به‌دست‌آمده در مطالعاتی که این نتایج را گزارش می‌کنند پایین است.


تاموکسیفن : دارویی به نام تاموکسیفن که اولین بار برای مسدود کردن گیرنده های استروژنی که در گسترش سرطان سینه نقش دارند ساخته شد و هنوز هم در درمان این بیماران به طور گسترده استفاده می شود، تأثیرات مثبتی بر تعداد و کیفیت اسپرم دارد. این دارو که میزان هورمون FSH تولید شده توسط غده هیپوفیز را افزایش می دهد و باعث تولید اسپرم بیشتر در بیضه ها می شود، تأثیر قابل توجهی بر میزان بارداری طبیعی به دست نیامده است.


پنتوکسی فیلین : پنتوکسی فیلین که عموماً برای بهبود جریان خون بیماران قلبی عروقی استفاده می شود، زیرا انعطاف پذیری گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد و همچنین تعداد و تحرک اسپرم را افزایش می دهد. تحقیق بیشتری در این حوزه موردنیاز است.


Kallikrein : گزارش شده است که آنزیم Kallikrein که برای بهبود جریان خون نیز استفاده می شود، باعث افزایش میزان بارداری نمی شود، اما باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم می شود.


محققانی که این مطالعه را انجام دادند تاکید می‌کنند که داده‌های ارزیابی شده با یک پروتکل مطالعه مشترک انجام نشده است و بنابراین نتایج باید به دقت تفسیر شوند. در نتیجه تشخیص اینکه کدام داروها یا مکمل های تغذیه ای کیفیت اسپرم مردان نابارور را با داده های فعلی افزایش می دهد دشوار است، اما واضح است که رژیم غذایی سالم و ورزش منظم اثرات مثبتی بر پارامترهای اسپرم خواهد داشت.

معرفی قوی ترین قرص های تقویت اسپرم و درمان ناباروری مردان

سمنکس :

Semenax یک مکمل کاملا طبیعی است که برای بهبود تولید اسپرم و تقویت میل جنسی به کار می رود. Semenax نامی مشهور در دنیای مواد مغذی است که از سال 2001 وارد کار شده است. مکمل های گیاهی آنها با مواد طبیعی با کیفیت بالا ساخته شده اند و تیم متخصصان تغذیه و سلامت آنها تضمین می کنند که همه محصولات آنها با بالاترین استانداردهای تضمین کیفیت مطابقت دارد.

محصول تقویت کننده مردانه سمنکس، در یک مرکز مورد تایید FDA و گواهی GMP قرار می گیرد و آن را به یکی از ایمن ترین و موثرترین محصولات برای افزایش حجم اسپرم در بازار تبدیل می کند. همه محصولات شرکت Leading Edge Health دارای تضمین کیفیت عالی هستند و آنها را به منبعی قابل اعتماد برای تمام نیازهای غذایی شما تبدیل می کند.

اسپرمکس :
اسپرمکس یک مکمل طبیعی است که حاوی گیاهان طبیعی و اسیدهای آمینه برای اطمینان از جریان خون مطلوب و افزایش میل جنسی است. ترکیبی از مواد موجود دراسپرمکس اختلال عملکرد جنسی را درمان می کند و مواد مغذی ضروری را برای دستگاه تناسلی مردان فراهم می کند. و باعث تقویت مقدار اسپرم و افزایش باروری در مردان می شود.

خرید داروی تقویت کننده اسپرم مردان و افزایش میل جنسی

علاوه بر این، اسپرمکس سطح تستوسترون را افزایش می دهد و غده پروستات را کنترل می کند. به عنوان یکی از بهترین قرص های تقویت کننده مردانه موجود در بازار، انرژی جنسی را افزایش می دهد.

وایمکس :
قرص وایمکس یک فرمول تقویت کننده جنسی مردانه است که از طریق افزایش حجم مایع منی، ارگاسم شدید و نعوظ سخت تر، سلامت باروری را بهینه می کند.

به گفته سازنده، حاوی کنسانتره های گیاهی باستانی است و تحت آخرین علم پزشکی پیشرفته پردازش می شود. قرص وایمکس از مواد طبیعی ساخته شده اند که ثابت شده است که سطح تستوسترون را افزایش می دهد، جریان خون را افزایش می دهد و نعوظ های سخت تر و پایدارتر را به دست می آورد.

قرص وایمکس تقویت اسپرم مردان و افزایش کیفیت مایع منی

عملکرد جنسی به طور قابل توجهی تحت تاثیر سطح تستوسترون و جریان خون به بافت نعوظ است. سطوح بهینه هورمون تستوسترون میل جنسی و عملکرد کلی جنسی را افزایش می دهد. علاوه بر این، دستیابی به بارهای بزرگتر، نعوظ های طولانی تر، سخت تر و ضخیم تر، و ارگاسم های شدید متکی به یک شیوه زندگی سالم و مکمل های کاملا طبیعی است.

بیشتر مردان بالغ به مکمل‌های تقویت‌کننده مردانه نیاز دارند زیرا از انزال زودرس و سطح تستوسترون پایین رنج می‌برند، این قرص برای افرادی که اقدام به باروری می کند توصیه می شود زیرا حجم مایع منی را افزایش می دهد و اسپرم را قوی تر می سازد و کیفیت رابطه جنسی را بالا می برد.

دیدگاه های نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابهی که شاید بخواهید مطالعه کنید...